Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2016

Εργασίες μαθητών για το σπίτι-Πολύτιμες συμβουλές



«Η διδασκαλία που δεν αφήνει ερωτηματικά, βοηθάει πολύ το παιδί στην εργασία του σπιτιού. Πολλοί όμως κάνουν αυτό το λάθος: παρενείρουν μέσα στις εργασίες, στις ασκήσεις ή στα θέματα δυσκολίες ανώτερες από τις δυνάμεις των μαθητών και προπαντός σε πρωτόπειρους, πράγμα, που οδηγεί, στην απογοήτευση, στη δειλία ή στο φόβο με πολύ κακά αποτελέσματα στην απόδοση, τόσο στο πεδίο της μαθήσεως όσο και της αγωγής. Άλλοι πάλι προσπαθούν να ορίσουν, τις εργασίες που οφείλει να κάνει ο μαθητής στο σπίτι, την τελευταία στιγμή, που δεν βλέπουν την ώρα, πότε να βγουν στο διάλειμμα, οπότε οι εργασίες δεν μπορούν να καθορισθούν ούτε κατά το περιεχόμενό τους ούτε κατά την έκτασή τους. Έτσι  ποτέ δεν μπορεί ο δάσκαλος  να δώσει ασκήσεις δημιουργικής και αυτενεργούς υφής, που να ανεβάζουν την αυτενέργεια των μαθητών κατά προοδευτικό τρόπο, τέτοιες που να αναπτύσσουν την σκέψη, τη φαντασία, τη μνήμη, την ευκινησία του μυαλού, τη θέληση και τις άλλες ικανότητες. Δε σκέπτεται και δεν προβλέπει, πως για να δώσει και να ορίσει τις εργασίες, που ο μαθητής θα κάνει στο σπίτι, πρέπει να έχει στη διάθεσή του λίγο χρόνο, να έχει την άνεση και να εξηγεί στους μαθητές του, καθαρά χωρίς βιασύνη, κατανοητά και για τους πιο αδύνατους ακόμη και προπαντός γι’ αυτούς. Να αποφεύγει, όσο μπορεί, τις μηχανικές εργασίες, αλλά και στις δημιουργικές θα πρέπει να προσέχει, ώστε να μη διαβαίνει τα όρια, πράγμα, που μπορεί να ζημιώσει πολύπλευρα το μαθητή.»
Ιωάννης Ξηροτύρης,«Οι κατ’ οίκον εργασίες των μαθητών» ,σσ.8-9, 1956
Το πλήρες κείμενο  διαθέσιμο εδώ: